MasterClass "Bouwen aan Klantbeleving"

Klantbinding en klantbeleving hebben verschillende facetten, maar één ding hebben ze gemeen: ze zijn voor elke organisatie belangrijk. Zo ook voor Klantkijkers. Heb jij gasten, klanten, cliënten of patiënten? Dan moet het tevreden stellen van deze mensen elk jaar hét speerpunt zijn. Maar hoe doe je dat, klantgericht ondernemen? Dit jaar nam ik een diverse deelnemers mee in het bouwen aan klantbeleving tijdens mijn workshops. Benieuwd hoe dit in zijn werk gaat? Lees dan vooral verder.

Zo bereid je een Masterclass klantgericht ondernemen voor

Een Masterclass over klantbeleving organiseren is geweldig en ja, er komt nog best veel bij kijken. Ik vind het altijd belangrijk om een duidelijke boodschap mee te geven. Hoe concreter hoe, zeker als plan voor het nieuwe jaar. Aan de andere kant wil ik - gezien de groepsgrootte van een Masterclass - ook bij de basis blijven. Op deze manier is de Masterclass namelijk toegankelijk voor iedereen. Klantbeleving en klantbinding is niet alleen voor branches als horeca en retail van belang, maar is voor elke onderneming cruciaal. Het doel van een Masterclass is dan ook om zo veel mogelijk verschillende bedrijven en branches bij elkaar te brengen. Zo kan iedereen van elkaar leren.

Maar hoe doe je dat? Soms regelen wij dit 'stand alone', maar laatst werkten wij samen met Content Amersfoort in het realiseren van de Masterclass. Zo regelden zij nu de locatie: ROC Midden-Nederland. Hier hadden wij de hele dag een ruimte tot onze beschikking. Perfect! Het vullen van deze ruimte met deelnemers was een gezamenlijke inspanning. Zo hebben we zowel relaties vanuit Content Amersfoort geregeld als opdrachtgevers en leads van de Driepunt groep.

Het mooie? De aanmeldingen stroomden al snel binnen. Voortvarend als we zijn: de taken werden intern verdeeld en zo maakten we goodiebags, naambordjes en opdrachtformulieren. Ondertussen werden mandarijnen aangesleept en ook werden de food and beverage-zaken voor de Masterclass geregeld. De inhoud en presentatie werd ook nu gekenmerkt door ‘eenvoud is kracht’, wat ondertussen de bewezen methodiek van Driepunt | Klantkijkers is. Het concept is zeker niet simplistisch, want bouwen aan de juiste klantbeleving vraagt om serieuze aandacht!

Goodiebags voor deelnemers aan de MasterClass

Starten met het bouwen aan klantbeleving

In de ochtend begonnen we met de Content Amersfoort relaties in de eerste sessie. Elke deelnemer kreeg een naambordje: persoonlijker kan niet. Want zo wordt iedereen aangesproken met de eigen naam. Zo'n schijnbaar klein detail is wat ons betreft al een eerste stap naar klantenbinding. Het zijn de kleine dingen die het verschil maken!

Tijdens de Masterclass klantbeleving is ingegaan op het belang van goede klantbeleving en hoe je daar meer aandacht aan geeft in je onderneming. Via een vier-stappenplan ontstonden er klantgerichte verbeterideeën en samen maakten wij deze concreet. Vanuit de interactie zijn deze verbeterideeën getoetst en behapbaar gemaakt.

Als afsluiter kreeg iedereen de gelegenheid een 'kaart naar jezelf' te schrijven. Met rake vragen die door de deelnemers zelf ingevuld werden: wat ga je in jou onderneming doorvoeren op gebied van klantgerichtheid, klantenbinding en klantbeleving? Wanneer wil je dit doel behaald hebben? Wie is daarvoor aan zet? De kaart met antwoorden zijn in een envelop gegaan en Klantkijkers doet er een postzegel op en verstuurt de kaart. Wat is nu mooier dan in het nieuwe jaar je eigen kaart op de deurmat aan te treffen, als herinnering van jouw doel in klantgerichtheid? Dat heeft attentiewaarde!

Benieuwd naar ondernemers die jou voorgingen op het gebied van klantgerichtheid en hoe zij klantbeleving meten? Lees dan onze klantverhalen pagina.

Tips voor het verbeteren van de klantbeleving en klantbinding in jouw organisatie

Klantbeleving staat ook vast bij jou hoog in het vaandel. Maar hoe maak je dit concreet? Waar ga je aan werken en bouwen? Neem van ons aan: begin klein. En durf het te zoeken in gedrag van jou en je medewerkers. Daar ligt veranderkracht! Een paar voorbeelden uit de workshops:

  • “Tot morgen” tegen elke klant zeggen op elk moment van de dag (bij een bakker waar wij Mystery Visits deden)
  • Het telefoongesprek afsluiten met “Graag gedaan, een fijne dag en tot ziens!” (bij een landelijke speler op ICT dienstverlening)
  • “U heeft vast nog wel zin in een lekker dessert, toch?” (als suggestieve vraag in een horecabedrijf waar wij trainen en meten)

Zo zie je maar, klantgericht ondernemen kan ik elke branche! Wil je meer lezen over hoe je klantgericht onderneemt? Bekijk dan onze blog over klantbeleving.

Aan de slag tijdens de MasterClass

Op naar de volgende Masterclass!

Aan het einde van een workshop is er natuurlijk tijd om te netwerken en goodiebags uit te delen. Bij twee Masterclasses op één dag, zoals laatst, is het voor ons team tijd om snel te lunchen en dan de tweede groep te verwelkomen.

Alle deelnemers...

Zijn na de Masterclass:

  • Geïnspireerd door naar andere best practices binnen het thema klantbeleving, klantbinding en klantgericht ondernemen te luisteren
  • Weten hoe ze zélf het verschil moeten maken bij hun klant
  • Gaan met concrete ideeën het nieuwe jaar tegemoet.

Zelf ben ik tevreden hoe onze Masterclasses verlopen en de gesprekken die hieruit voortkomen. Het was prachtig om samen met de deelnemers te sparren over mogelijkheden en kansen in klantgerichtheid.

Wil jij er de volgende keer ook bij zijn? Houd dan onze social media kanalen in de gaten voor de volgende datum. Wii je eerder al sparren over klantgerichtheid? Stuur mij dan vooral een berichtje. Voel je welkom!

Versterk de juiste beleving bij jouw klant

Tijd voor een gesprek?
Vraag een gesprek aan!
Waarom Mystery onderzoek?